Prireditve

DO RANLJIVEGA: sestop-pristop-dostop

Občina: Mestna občina Ljubljana
Regija: Osrednjeslovenska regija

Lokacija dogodka:
Moderna galerija v Ljubljani in Atrij ZRC

Kontakt za prijave / informacije:
tamara_trcek_pecak@guest.arnes.si ali tamara.trcekpecak@aluo.uni-lj.si

Organizator:
AKADEMIJA ZA LIKOVNO UMETNOST IN OBLIKOVANJE UNIVERZE V LJUBLJANI


MODERNA GALERIJA V LJUBLJANI

Čas dogodka
27. 09. 2020, 11:00-19:00

Opis dogodka

Z naslovom DO RANLJIVEGA: sestop-pristop-dostop se želimo približati tako ranljivemu na področju dediščine, kot ranljivim skupinam, ki si želijo to dediščino ogledati in jo začutiti. Zato imamo ta dan v okviru tega projekta dva dogodka in sicer dopoldne ob 11:00 ogled razstave Rihard Jakopič pod drobnogledom s predstavitvijo projekta Začutiti umetnino, popoldne ob 18:00 pa v ATRIJU ZRC razstavo otroških slik nastalih v delavnicah Ajkec med zemljo in zlatom, ki so potekale na UL ALUO.

Podrobnejši opis dogodka

DO RANLJIVEGA sestop – pristop – dostop Ranljivo, bodisi dediščina, bodisi osebe, potrebuje poseben pristop, ki ga lahko odkrijemo le, če si ne domišljamo, da lahko pomagamo brez sestopa v svet, ki se mu želimo posvetiti. Ranljivost umetnin na razstavi Rihard Jakopič pod drobnogledom nas opozarja na to skozi razkrivanje pristopov k njih reševanju v preteklosti in poskuse izboljšati jih. Lažje razumevanje ter doživljanje predstavljenega in dostop do tega tudi ranljivim skupinam, nam skozi tipanje, poslušanje, in vohanje tistega, kar naj bi praviloma podoživeli le z očmi, omogoča večplastna razstava v Moderni galeriji še sploh s projektom Začutiti umetnino. *** Pobuda za dobrodelni dan z dvema dogodkoma, ki bosta v okviru projekta Do ranljivega: sestop-pristop-dostop potekala v času dni in tedna evropske kulturne dediščine (DEKD in TKD 2020 (26. 9.–10. 10. 2020): Spoznaj? Varuj! Ohrani ter v okviru 13. Konservatorsko restavratorske transverzale v nedeljo, 27. 9. 2020. • Od 11h – 13h: Moderna galerija Vodstvo po razstavi Rihard Jakopič pod drobnogledom in predstavitev Jakopičeve slike Ovčice s projektom Začutiti umetnino. Program: Predstavitev konservatorsko-restavratorskih postopkov in Jakopičeve slike Ovčice s pomočjo otipa in igrane pripovedi podprte z znakovnim jezikom ob glasbi Boštjana Gombača in Janeza Dovča. • Od 18h – 20h: Atrij ZRC Prireditev ob zaprtju razstave Pajkec Ajkec med zemljo in zlatom Program: Ogled razstave, Koncert orkestra Glasbene šole Franc Šturm, Dobrodelna dražba slik s prejšnjih delavnic. *** Zbiranje prostovoljnih prispevkov za izdelavo pripomočkov za otip in igrane pripovedi podprte z videom, opremljenim z znakovnim jezikom za predstavitev izbrane slike iz stalne postavitve MG. O projektu DO RANLJIVEGA: sestop-pristop-dostop Oddelek za restavratorstvo UL ALUO si že vrsto let s svojimi delavnicami in v povezavi z Moderno galerijo v Ljubljani z razstavnimi projekti prizadeva dediščino približati najširšemu krogu ljudi – vsem generacijam in tudi ranljivim skupinam, kot so osebe z motnjami vida ali sluha. Projekti, ki so vključevali vsebine prilagojene gluhim so bile že od leta 2008 delavnice za otroke in mladino pod naslovom Ajkčeve nove zgodbe. S pomočjo Rotary Cluba Ljubljana že 12 let na delavnice, na katerih spoznavamo kako nastajajo likovna dela, kaj jih ogroža in kako jih rešujemo in varujemo, povabimo tudi otroke s posebnimi potrebami iz Zavoda za gluhe in naglušne v Ljubljani. Letos praznujemo dvajset letnico delavnic, ki jo bomo obeležili z dogodkom v Atriju ZRC, 27. 9. 2020 ob 18h. Pripravili smo tudi več dogodkov, na katerih smo v sodelovanju z muzejskimi ustanovami (največkrat z MG in tudi z MM in NG), zavodi (ZVKDS RC) in študenti UL ALUO ter drugih članic ljubljanske univerze (NTF, FKKT, FF, PF, AGRFT) v okviru razstavnih in umetniško raziskovalnih projektov pripravili gradiva, ki so bila namenjena razumevanju tako umetniških del, kot konservatorko-restavratorske stroke in posegov na umetninah. Najvidnejše razstave so bile: Gabrijel Stupica pod drobnogledom (2014), Marij Pregelj pod drobnogledom (2018), predstavitev projekta Kaj vidimo z očmi, kaj vidimo s prsti? ( ŠIPK 2019), letos pa pripravljamo razstavo Rihard Jakopič pod drobnogledom in projekt Začutiti umetnino (ŠIPK 2020), ki bosta na ogled v Moderni galeriji od 18. 6. 2020 naprej, 27. 9. pa zaključeni z dogodkom ob 11h. Na vseh tu omenjenih razstavah je bila možnost dotakniti se za to pripravljenih študij detajlov, letos pa ta prizadevanja nadgrajujemo z modeli konservatorsko-restavratorskih postopkov, z videom z zvočno zgodbo ter s kopijami detajla izbrane slike v različnih materialih: v olju, mavcu ter narejene v 3D tisku, pripravljenih prav tako za dotikanje. V času nastajanja projekta Začutiti umetnino je bila tema Mednarodnega muzejskega dneva, 18. 5. ki ga je ICOM SLOVENIJA proslavil z webinarjem: Muzeji in enakost: raznolikost in inkluzivnost: Lahko muzeji postanejo akterji družbenih sprememb? Z letošnjimi Dnevi evropske kulturne dediščine in Tednom evropske kulturne dediščine, ki bodo 26. 9.–10. 10. 2020 pa se odpirajo vprašanja, ki so prav tako zelo blizu vsemu, kar že nekaj časa izpostavljamo v naših projektih (https://www.zvkds.si/sl/dekd/dekd-tkd): kako približati dediščino otrokom ter pobuda vključiti v predstavitev zgodbo. Zato mislimo, da so prizadevanja odpreti se najširšemu krogu ljudi, kar je eden pomembnejših ciljev naših delavnic, razstav in prireditev, še kako aktualna. RIHARD JAKOPIČ POD DROBNOGLEDOM Stare poškodbe – nove rešitve Moderna galerija že vrsto let pri nekaterih projektih sodeluje z Oddelkom za restavratorstvo Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani, ki z mladimi močmi pomaga tako pri raziskovalnem delu, diagnostiki, dokumentiranju, posegih in preventivni konservaciji kot tudi pri pripravi gradiv za izobraževanje širše javnosti. Ob podelitvah nagrad Riharda Jakopiča pripravljamo teden Riharda Jakopiča, v katerem predstavljamo razstavo Rihard Jakopič pod drobnogledom. Z razstavo približujemo redko videna in občutena Jakopičeva dela iz depoja Moderne galerije in z njimi povezane konservatorko-restavratorske vsebine čim širši javnosti, tudi ranljivim skupinam, kot so slepi in slabovidni. Na razstavi predstavljene slike so bile dolga leta hranjene v depoju Moderne galerije, saj so bile preveč poškodovane, da bi jih lahko razstavili. Razlog za poškodovanost umetnin lahko iščemo v prvi vrsti v času nastanka med letoma 1900 in 1924 – ta je botroval uporabi slabših, le rahlo klejanih nosilcev (iz redkega grobega platna ali jute) brez podloge in pastoznih oljnih nelakiranih nanosov barv – ter v različnih preteklih poskusih utrjevanja ali podlepljanja slik, izvedenih zaradi razpokanosti in odpadanja slikovnih plasti. Marsikateri tak poseg se z današnjega vidika ne zdi primeren. Z razstavljenimi umetninami – nekatere so že konservirane-restavrirane, druge so prikazane še med posegi – in s fotografijami, projekcijami in tehnološkimi študijami prikazujemo pomanjkljivosti starih načinov reševanja slik na platnu in današnje rešitve. V sklopu prizadevanj, da bi razumevanje umetnin in našega dela približali čim širšemu krogu ljudi, ki bi del gradiva smeli tudi vzeti v roke in začutiti material, v razstavo vključujemo prikaze različnih načinov podlepljanja nosilcev in tehnološke študije detajlov izbranih slik. Dodano vrednost predstavljajo rezultati pridruženega trimesečnega študentskega inovativnega projekta za družbeno korist (ŠIPK) z naslovom Začutiti umetnino. Naslov ima dvojni pomen – vključuje tako otip kot tudi čustveno dojemanje umetnine. Modeli umetnine so pripravljeni na več nivojih – kot »zemljevid« oblik celotne kompozicije ter zatem kot detajli in kot zmodeliran motiv. Hkrati z dotikanjem modelov nam vonj, zvok in pripoved zgodbe pomagajo doživeti in dojeti umetnino celostno. Namen predstavitve je spoznati umetnine z različnih zornih kotov, jih doživeti z vključevanjem raznih čutov ter spodbuditi obiskovalce k razmisleku o pomenu predstavljenih umetniških del, načinih njihovega hranjenja, pravilnega vzdrževanja in reševanja. Ajkčeve nove zgodbe AJKEC MED ZEMLJO IN ZLATOM Likovna delavnica za osnovnošolce in srednješolce Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani, Erjavčeva 23, 1000 Ljubljana Ajkčeve likovne delavnice so nastale na pobudo konservatorjev-restavratorjev v letu 2000, saj se je izkazalo, da se mlajše generacije ne srečujejo prav pogosto z vprašanji povezanimi z reševanjem in obstojnostjo umetniških del. Da bi bile vsebine prilagojene otrokom, smo za njihovega sogovornika poklicali na pomoč drobno bitje – Pajkca Ajkca, ki predstavlja simbol konservatorjev-restavratorjev. Od leta 2000 do 2006 so delavnice z imenom Ajkčeve poletne likovne delavnice za otroke in mladino potekale v Narodni galeriji v Ljubljani. V letu 2008/09 so se delavnice preselile na Akademijo za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani in dobile naslov Ajkčeve nove zgodbe, v katerih smo znanje o tehnologiji nastajanja umetnin ter vzrokih za propadanja le-teh povezali še z značilnostmi posameznih obdobij v umetnosti. Od poletja 2008 do zime 2009 so bile v delavnicah z naslovom »Impresionistična« slika – dežela vtisov v ospredju slike na platnu iz obdobja slovenskih impresionistov, od poletja 2009 do septembra 2010 v delavnicah z naslovom Ajkec in razpoka do baroka umetnine iz tega obdobja, od poletja 2010 do jeseni 2012 v delavnicah z naslovom Ajkec med zemljo in zlatom slike na lesu s pozlato s spominom na gotiko, od poletja 2013 do jeseni 2014 pa smo se pomaknili še malce globlje v preteklost, do obdobja Rimljanov. Ob 2000. obletnici Emone smo spoznavali modeliranje v glini po vzoru emonskih kipcev (iz Mestnega muzeja Ljubljana) in izdelavo mozaika po vzoru emonskih mozaikov. Zato je bil naslov delavnic v zadnjih dveh letih Ajkec in Emona (slike 12–19). V letih 2015, 2016 in 2017 smo v sodelovanju z Moderno galerijo pripravili serijo delavnic z naslovom Ajkec z drobnogledom, Kako naredimo, hranimo in varujemo moderno sliko, v katerih smo spoznavali tehnologijo nastajanja modernih umetnin. V poletjih 2018 do 2020 smo se spet spoznavali s tehnologijo nastajanja gotskih tabelnih slik, pri katerih smo iskali razlike med poslikanimi deli, ki vsebujejo precej zemeljskih pigmentov in pozlačenimi plastmi. Zato je bil naslov letošnjih delavnic spet Ajkec med zemljo in zlatom. 27. 9. 2020, ob 18.00, ob 20. obletnici Ajkčevih delavnic, bomo pripravili v okviru razstave vseh otroških slik na lesu, ki so nastale v okviru teh delavnic, dogodek s koncertom mladih glasbenikov glasbene šole Franca Šturma. Po končani razstavi bodo otroci lahko odnesli svoje dela domov.

Starostne skupine
Osnovna šola - 1. triada
Osnovna šola - 2. triada
Osnovna šola - 3. triada
Srednja šola

Dostopnost
Dostopno za slepe in slabovidne
Dostopno za gluhe in naglušne
Dostopno za gibalno ovirane
Dostopno za intelektualno ovirane osebe

Priprava detajla slike primernega za tipanje tako slepih kot videčih obiskovalcev muzejaDelavnica Ajkec med zemljo in zlatom - priprava lesenih nosilcevDelavnica Ajkec med zemljo in zlatom - obisk Konservatorjev-restavratorjev v NGDelavnica Ajkec med zemljo in zlatom - iskanje motivov za slikanjeVabilo na razstavo Rihard Jakopič pod drobnogledom v MG
© 2024 ZVKDS, VSE PRAVICE PRIDRŽANE